« «

» »

Z BRAZÍLIE DO EVROPY KVŮLI KOMPRESORŮM

Ricardo Cano
Projektový a produktový manažer

Ricardo Cano, Brazilec ze slunného Sao Paula, žije v Evropě už desátým rokem. „Chtěl jsem pracovat v centrále Atlas Copco pro obchodní oblast Kompresory,“ popisuje motivy pro svoji cestu na starý kontinent. Obojí, jak Evropa, tak firma, předčily jeho největší očekávání. „Evropa je krásná, fascinuje mě zdejší mix různých kultur na malém prostoru.  A Atlas Copco? Nic v této firmě není nemožné, otevírá neustále nové příležitosti a profesionálně i lidsky všechny své zaměstnance podporuje,“ říká rodák ze Sao Paula, jehož domovem se nyní stala Praha. A který bez okolků připouští, že by si přál v Atlas Copco pracovat celý život.

V Atlas Copco jste už čtrnáctým rokem. Stále vás to baví?

Ano! Atlas Copco je společnost, která dává svým zaměstnancům mnoho příležitostí pro různý rozvoj.Mám za sebou práci ve třech zemích, čtyři rozdílné pozice, práci pro různé obchodní oblasti a divize. Řízení lokálních, globálních i virtuálních týmů, práci na zajímavých projektech. Každý den přináší něco nového a zajímavého. Nové výzvy přicházejí každý den a já věřím, že jich mám ještě hodně před sebou.

Dokážete si představit, že ve firmě zůstanete ještě několik desítek let?

Jednoznačně. Atlas Copco nám pomáhá rozvíjet se nejen profesionálně, ale také lidsky. Práce v zahraničí vás neuvěřitelně obohacuje a otevírá vám nové obzory. Příležitostí je spousta, jen se jich člověk nesmí bát. V naší společnosti není nic nemožné a to se mi velmi líbí a motivuje mne to.

Pamatujete si na své začátky v Atlas Copco?

Začal jsem zde pracovat jako nákupčí už při studiu na vysoké škole. O volné pozici pro studenty mi tehdy řekl kamarád, který mimochodem také dodnes v naší společnosti působí, a to na pozici Bussines Line Manager v Sao Paulu.

Vás zavál vítr do Evropy. Byl to záměr?

V brazilské centrále pro obchodní oblast Kompresory jsem strávil více než čtyři roky. Mým snem ale byla práce pro celosvětovou centrálu, jež sídlí v Antverpách. Proto jsem v roce 2007 rád přijal výzvu stát se nákupčím pro divizi Oil-free Air, Compressor Technique přímo v Belgii. Po půl roce už jsem se stal teamleaderem a zodpovídal za tým šesti lidí v oddělení nákupu. A pár let poté i Globálním produktovým manažerem divize Servis kompresorové techniky. Stihl jsem u toho také vystudovat MBA na Vlerick Bussines school v Leuvenu.

Jak na vás Evropa působila?

Naprosto předčila moje očekávání. Libí se mi ten mix různých kultur na malém prostoru. Lidé v Evropě si mnohdy vůbec neuvědomují, jak dobře si tu žijí. Samozřejmě slunce a teplo mi chybí. Ale jinak jsem nadšený.

V loňském roce jste využil příležitosti stát se Project and Product Marketing Managerem v divizi průmyslového nářadí. Kolik zemí pod sebou máte a jak obtížné je vést mezinárodní tým?

Koordinuji celkem čtrnáct zemí v našem regionu. Největším oříškem překvapivě není jazyková bariéra, protože angličtina je v organizaci Atlas Copco velmi dobře ukotvena. Obtíže způsobují spíš geografické vzdálenosti a s tím spojené řízení virtuální organizace.

Je pro vás, coby Brazilce, těžší řídit evropské kolegy? Narážíte na nějaké bariéry, třeba ve stylu práce, v komunikaci, nebo na rozdílnost povah?

Neřekl bych, že existují nějaké jednoznačné rozdíly. Myslím si, že lidé v našem regionu jsou stejní jako v jiných evropských či jihoamerických zemích. Někteří více a jiní méně otevření, extroverti i introverti, lidé více či méně komunikativní. A pokud se ptáte přímo na lidi v Atlas Copco, nevidím už vůbec žádné rozdíly. Mí současní kolegové jsou skvělí profíci stejně jako všichni ostatní lidé, s nimiž jsem v naší společnosti za ty dlouhé roky přišel do styku.

Změna pozice pro vás znamenala i přesun z Antverp do Prahy. Jak na vás Česko působí v porovnání s ostatními destinacemi?

Každá země má své vlastní kouzlo. Brazílie je můj rodný kraj, Antverpy jsou srdcová záležitost a Praha je nyní můj domov… Je krásná, s neomezenými možnostmi kulturního vyžití, nepřebernou škálou restaurací, s výborným pivem na každém rohu, s nádhernou přírodou kamkoliv se vydáte a historií, která vám vyráží dech.

A lidé? V čem spatřujete největší rozdíl mezi Brazilci a Čechy?

Brazilci jsou více otevření, více se objímáme. Čechům to trvá déle, ale jakmile se s někým spřátelíte, vzniká pouto na celý život.

Jak pokračuje vaše studium češtiny? Co je na ní nejtěžší?

Mluvím trochu česky. Učím se jeden rok, je to neuvěřitelně těžký jazyk, ale snažím se. Objednat si pivo už umím, ale skloňování je moje noční můra. Nejzajímavější slovo je Ahoj. Používá se při zdravení i loučení, což většina jazyků nezná.

 

Ricardo Cano

V divizi Průmyslové nářadí je od června 2016, zastává pozici Projektového a Produktového manažera. S týmem sedmi produktových manažerů koordinuje uvádění nových produktů na trh, akce zaměřené na podporu obchodních týmů, technickou podporu a management/řízení kompetencí. Vedle toho Ricardo koordinuje další vysoce profesionální projektový tým. Jejich cílem je uspokojit potřeby zákazníků, doporučit produkty, které splní náročné požadavky zákazníků a zajistit školení obchodníků, tak, aby všichni zákazníci od Atlas Copco dostali jedinečné a správné řešení splňující jejich náročné požadavky.

 

Domů

 

Permanent link to this article: http://1-2017.productivity-magazine.cz/?p=5343&lang=cs