« «

» »

VŘETENA QST PŘESVĚDČILA SPOLEHLIVOSTÍ SVĚTOVOU AUTOMOBILKU

Balanced day

Nové emisní normy Euro 6 byly spouštěčem řady změn, která u výrobce nákladních vozů MAN vedla až k výměně nářadí. Namísto pneumatických utahovaček LTV nyní v polském výrobním podniku MAN Trucks používají systém PowerMACS s vřeteny QST. „Opět jsme se přesvědčili, že volba vyšší investice na počátku se klientovi vyplatí. Ve velice krátkém čase se náklady vrátí a kvalita montáže je rázem mnohem vyšší,“ popisuje zkušenost s automobilkou Radoslaw Opoka z Atlas Copco.

Ve výrobní hale v polských Niepolomicích stihnou během jedné směny vyrobit téměř šest desítek nákladních vozů MAN. Kvůli přísnějším normám Euro 6 se však výroba zkomplikovala, bylo potřeba zvětšit motor. „Dosud jsme k montáži používali pneumatické utahovačky LTV 58. Operátoři s nimi bez problémů zvládli utáhnout všechny čtyři potřebné spoje,“ říká Jarosław Marcinek ze společnosti MAN Trucks s tím, že vždy pracovali pouze s jedním utahovacím momentem (320 Nm). „S novým motorem se ale počet spojů zvýšil na šest. Také utahovací momenty jsou rázem dva, a to 350 a 540 Nm,“ popisuje změny Jarosław Marcinek. Největším problémem však bylo, že kvůli zvětšení motoru se velmi zkomplikoval přístup ke šroubům.

„Klient hledal řešení, které si poradí se všemi spoji a zároveň vyřeší správný výběr utahovacího programu,“ přibližuje Radoslaw Opoka, který měl v Atlas Copco projekt na starosti. Dalším požadavkem, který v souvislosti s novými evropskými normami vyvstal, byla nutnost archivace veškerých výsledků a možnost tisknout záznamy o každém spoji.

Pro potřeby polské automobilky nakonec tým Atlas Copco doporučil řešení založené na systému PowerMACS s vřeteny QST. „Tato elektrická utahovací vřetena jsme osadili speciální hlavicí Luebbering, která byla vyrobena přímo na míru polské automobilce. Systém jsme doplnili o hardware, jenž klientovi umožňuje pohodlně tisknout štítky s informacemi o utažení,“ uvádí Opoka.

Vybraná fixní vřetena z řady QST vynikají vysokou odolností, výkonem a spolehlivostí. „Jde o jedny z nepřesnějších utahovaček na trhu,“ vysvětluje Opoka a klient potvrzuje: „Přesnost utahování se okamžitě zvýšila. Po stovkách prvních utažených spojů nám oddělení kvality potvrdilo, že jsme se z přesnosti 15 % dostali na přesnost 7 %.

Další výhodou zvoleného řešení byla praktičnost vřeten QST. Jde o kompaktní zařízení, které se snadno integruje do daných podmínek provozu. V MAN Trucks se díky tomu personál jednoduše dostane i k dříve nedostupným spojům.

Široký rozsah utahovacího momentu pohodlně pokryje oba požadované spoje, s nimiž musí technický pracovník počítat. Správně zvolenou strategii utahování zajišťuje zajišťuje selektor hlavic, takže obsluha má usnadněnou práci. Řídicí systém PowerMACS pak ukládá informace o procesu utahování do paměti.

Domů

 

Permanent link to this article: http://1-2017.productivity-magazine.cz/?p=5334&lang=cs